Kulturskolen står for Kulturrygsækkens forløb i 0., 1. og 3. klasse.
Det overordnede mål med Kulturskolens tilbud i Kulturrygsækken er, at barnet skal kunne tåle at være i proces, og at det får lov at gøre sig sine egne erfaringer for at kunne begribe og glædes over sin væren i verden. En væren som også kan indeholde frustrationer og kaos.
Kunst har stor betydning for vores dannelse som menneske. Når vi skaber og oplever kunst, får vi en værdifuld æstetisk oplevelse af “noget ikke begrebsligt”. Kunsten er et sprog, hvormed verden kan åbnes - og som med alle andre sprog, er kunstens sprog noget, man må lære, for at begribe verden i et æstetisk og sansende perspektiv. Ud over at være et sprog, er kunsten også et spejl, som viser os verden, hinanden og os selv.
Hvad betyder det for de voksne deltagere?
Som med alt andet, bliver processen bedst, når alle deltager. Indholdet i Kulturrygsækken er noget vi gør og skaber sammen. Vi voksne skaber i fællesskab rummet for børnene. Vi er afhængige af hinanden. Pædagoger og lærere kender børnene og deres behov og kan holde rummet, hvor dansen, musikken eller billedkunsten foregår. Disse kompetencer som rollemodeller for børnene og som personale, børnene kender fra hverdagen, kan ikke undervurderes, og vi kan kun få den kreative proces til at ske i samskabelse med jer.
“Fra hjerneforskning, pædagogisk og humanistisk forskning er der evidens for, at kunstnerisk udfoldelse, deltagelse og læring er betydningsfuld for menneskers trivsel, adgang til verden og for vores motoriske, kognitive, følelses- og dannelsesmæssige udvikling. Deltagelse og oplevelse af kunst giver bedre livskvalitet for mennesker – især for børn og unge” (Brødsgaard, Winther & Trangbæk, L, 2024, s. 2).